Поняття “часток” в схема-терапії

Частками в схема-терапії називають поточний емоційний стан. Це ніби режим, у якому ми контактуємо з оточенням. Частки можуть часто змінюватись в залежності від ситуацій та активної схеми, проте можуть бути і надзвичайно стійкими. Для зручності поділяються на два види: частки, що пов’язані з найбільш негативними емоціями і частки, що викорустовують для коупінгу з цими емоціями.

Поняття “часток” в схема-терапії - фото № 1

Традиційно виділяють:

  1. Дитячі частки.

    Пов’язані із сильними негативними емоціями, виникають у відповідь на утиск базових емоційних потреб людини.

    Вразливі

    Самотня дитина

    Зазвичай, почувається самотньо, емоційно спустошено, соціально ізольованим. Таким що не вартий любові. “Ніхто і ніколи не зможе прийняти та полюбити мене”.

    Покинута і скривджена дитина

    Відчуває сильний страх та емоційний біль перед відкиненням. Її відчуття схожі на відчуття дитини, яка загубилась: сумна, налякана, беззахисна. Такі люди справляють враження вразливих та делікатних людей, що почуваються безпорадними та прагнуть знайти “батьків”, які будуть піклуватись про них.

    Принижена/підкорена дитина

    Їй притаманне менш виражене відчуття покинення/самотності, однак, замість цього вона відчуває приниження і неповноцінність, пов’язані із досвідом дитинства.

    Залежна дитина

    Почувається неспроможною виконувати обов’язки й переобтяжена тим, що повинна виконувати доросла людина. Відсутність розвитку самостійності часто пов’язана з авторитарним стилем виховання.

    Агресивні

    Зла дитина

    Відчуває сильну злість, роздратування чи нетерплячість тому що потреби зраненої дитини не були задоволені. “Повстає” проти несправедливого ставлення і виявляє гнів (придушений) неналежно.

    Опозиційна дитина

    Відчуває злість, однак, не виявляє її відкрито, а замість цоього пасивно опирається необгрунтованим проханням або порушенню автономії. Для оточуючих виглядає впертою або вкрай непоступливою людиною.

    Розлючена дитина

    Властиве сильне відчуття гніву, (на реальну чи уявну несправидливість, загрозу, критику), яке призводить до вибухів неконтрольованної агресії.

     

    Брак дисципліни

    Імпульсивна дитина

    Характеристика цієї частки – егоїстичні та неконтрольовані дії, націлені на задоволення власних бажань та імпульсів, при цьому можливі наслідки такої поведінки для себе та інших людей абсолютно ігноруються. Може здаватись “зіпсованою дитиною”.

    Недисциплінована дитина

    Не може змушувати себе доводити до кінця рутинні та нудні завдання, швидко розчаровується і здається.

  2. Дисфункційні (критикуючі) батьківські частки.

    Концептуально відображають інтерналізовану негативну поведінку значущих інших по відношенню до людини в його дитинстві. Перебуваючи в цьому стані, люди чинять тиск на себе або ненавидять себе.

    Караюча

    Це інтерналізованний голос батьків або інших вихователів, що критикує і карає людину, яка у свою чергу злиться на себе і почувається гідною покарання за вираження нормальних потреб, за це карали в дитинстві. тон цієї частки суворий, невблаганний.

    Критикуюча

    Постійно тисне на дитину, встановлюючи надмірно високі стандарти. Дає зрозуміти, що єдиний спосіб існування – це бути ідеальним, тримати все під контролем.

    Інтегруюча провину

    Людина в цій частці відчуває почуття провини перед іншими людьми і відповідальність за їх добробут; відчуття, ніби він повинен всім допомагати і про всіх піклуватися. Потреби інших людей набагато важливіші його власних, а розчаровувати інших і бути причиною їх негативних емоцій – нестерпно.

  3. Дисфункційні коупінг-частки.

    Представляють собою стратегії захисту від активації схем.

    Капітуляція

    Поступливо-покірна частка

    Поводиться пасивно, підпорядкованно, покірно, потребує втішання, завірення і “применшує” себе поряд з іншими. Із страху перед конфліктом або відкиненням, або сподіваючись на схвалення і визнання інших людей, якого дуже потребує. Він готовий відмовлятися від своїх бажань, придушувати свої потреби і емоції, терпіти погане поводження, робити те, що хочуть інші і підкорятися їм.

    Уникнення

    Відстороненний захисник

    Психологічне уникнення болю, який спричиняє схема, за допомогою емоційного відсторонення. Супроводжується відчуттям внутрішньої “порожнечі”, нудьгою, зловживанням ПАР, переїданням, самоушкоджуючою поведінкою.

    Уникаюча

    Людина докладає зусиль, щоб фізично не опинятися в ситуаціях, які можуть призвести до стресу, дискомфорту, негативних емоцій. Уникаюча поведінка може призводити до бездіяльності, значного обмеження активності, соціальної ізоляції

    Злий захисник

    Цій частці властива так звана “стіна гніву”, яка використовується, щоб захистити себе від інших людей. Маскує свої справжні почуття і потреби за обуренням і гнівом. Навколишні сприймаються як загроза, і, проявляючи агресію, людина їх відштовхує, тримає на безпечній відстані, захищаючи внутрішню дитину.

    Відстороненно-самозаспокоююча

    Людина прагне відключитися від негативних і неприємних емоцій за допомогою відволікаючих, заспокійливих або стимулюючих занять, як правило, адиктивного або компульсивного характеру: зловживання психоактивними речовинами, ігроманія, комп’ютерна залежність, екстремальний спорт, переїдання, трудоголізм, шопоголізм, безладне статеве життя і т.д.

    Гіперкомпенсація

    Самовозвеличуюча частка

    Людина в цьому стані переконана, що вона краще за інших і наділена особливими правами, може робити те, що іншим не дозволено. Зосереджена на собі, вимагає захоплення і поваги, ігнорує емоції і потреби інших людей, егоїстична і амбітна, поводиться зарозуміло, часто образливо, підкреслюючи свій особливий статус і зверхність.

    Прагнуча схвалення і визнання

    Такі люди намагаються здобути увагу та схвалення інших людей за допомогою екстравагантної, неадекватної та показової поведінки. Зазвичай, така поведінка є способом коупінгу до відчуття самотності та відсутності визнання.

    Гіперконтролю

    Людина в цьому стані намагається захистити себе від уявної або реальної загрози шляхом надмірного контролю, надмірно акцентуючи увагу на проблемі або занурюючись в тривалі повторювані роздуми. Існує дві форми такої поведінки:

    Перфекціоніст-контроллер як зосередження на перфекціонізмі, щоб здобути контроль та запобігти невдачам та критиці.

    Параноїдно-контролююча як зосередження на пильності, скануванні інших людей на ознаки недоброзичливого ставлення.

    Агресивно-нападаюча

    Застосовує агресію та залякування, щоб отримати те, що вона хоче, або щоб захиститись від ймовірної чи реальної загрози.

    Маніпулятор
    В цьому стані людина бреше, маніпулює, шахраює, щоб досягти своєї мети, уникнути покарання або використовувати інших для своєї вигоди. Ця частка досить часто присутня у злочинців, однак, трапляється і в деяких нарцистичних особистостей.

    Частка “хижака”
    В цій частці людина холодно, безжально і обачливо планує і втілює в життя усунення загрози, суперника, перешкоди або ворога. Якщо агресивно-нападаючій частці властиві “гарячі” прояви агресії, то частка “хижака” характеризується холодною, безжальною агресіїєю. Ця частка присутня тільки у психопатичних антисоціальних особистостей.

  4. Здорові частки : здорового дорослого та щасливої дитини.

    Пов’язані з позитивними і адаптивними думками і поведінкою.

    Здорова доросла частка

    Ця частка виконує функції, притаманні дорослій людині. Думки і поведінка конструктивні. В цьому стані здатний брати на себе відповідальність, самостійно робити вибір і вирішувати проблеми, усвідомлює свої можливості і обмеження, з повагою ставиться до інших людей, дотримується взятих на себе зобов’язань, має здорові робочі, батьківські, побутові, соціальні, культурні, сексуальні, естетичні, спортивні інтереси.

    Щаслива дитина

    Відчуває мир та спокій, оскільки, в цей момент базові емоційні потребі задоволені.
    Людина в цьому стані відчуває, що її люблять такою, якою вона є, про неї піклуються і нею дорожать. Відчуває себе захищеним і задоволеним, зрозумілим і прийнятим, впевненим в собі, компетентним, самостійним, вільним, гідним доброго ставлення. Веде себе спонтанно, отримує радість і задоволення від своїх занять та ігор, життєрадісний і оптимістичний.

Поняття “часток” в схема-терапії - фото № 2

Концепція Здорового дорослого.

За мотивами “Schema Therapy Mode Cards”

Підсумовуючи, задачею схема-терапії в першу чергу є зменшити вплив батьківських (караючих) часток та змінити коупінги на більш адаптивні.
Далі, зцілення зранених дитячих часток та взрощення, задовільняючи базові емоційні потреби, більш функціональної здорової дорослої частки.

За матеріалами А. Арнц та Г. Якоб