Схема – терапія: позитивні схеми.

Позитивна схема: що це?

Позитивними схемами називають широкі, всепроникаючі життєві теми/шаблони, що складаються зі спогадів, емоцій, знань, нейробіологічних реакцій, які стосуються самого себе та відносин з оточуючими, які розвинулись в дитинстві або підлітковому віці та розвивались далі протягом життя. Наявність таких схем призводить до здорового функціонування та адаптивним поведінковим установкам.

Визначення позитивної моделі виховання

Позитивна модель виховання включає в себе поведінку, тон, емоції, установки, переконання і цінності, які призводять до задоволенню основних потреб в прив’язаності. В результаті розвивається надійна прив’язаність, позитивні схеми і адаптивні поведінкові установки, які сприяють здоровому функціонуванню.

В результаті досліджень, Джордж Локувуд, сертифікований схема-терапевт і супервізор, сформулював і запропонував 7 моделей позитивного виховання, які в свою чергу, сприяють розвитку 14 позитивних схем.

Схема – терапія: позитивні схеми. - фото № 1

7 позитивних моделей виховання:

  1. Емоційне виховання і безумовна любов (Emotional Nurturance and Unconditional Love)

    Характеристика моделі: батьківська фігура є теплою і люблячою; дитина відчуває себе глибоко зрозумілою, вільною говорити відкрито і з достатнім емоційним простором, щоб бути самою собою; дитина впевнена, що його батьки пам’ятають про його потреби вдень і вночі, і будуть поруч з ним під час сильного стресу / кризи; емоційно відкрита, експресивна батьківська фігура, яка використовує саморозкриття, яке допомагає зміцнити близькість;  шанобливе і терпляче ставлення до помилок дитини, а також з готовністю визнає і свої власні помилки.

  2. Гра та емоційна відкритість (Play and Emotional Openness)

    Характеристика моделі: спонтанність, взаємна гра, яка в подальшому сприяє емоційній відкритості, розкриттю внутрішнього «Я».

  3. Підтримка автономії (Autonomy Support)

    Характеристика моделі: віра в здатність дитини досягти успіху в поставлених цілях; гордість за дитину, яка досягає успіху в чомусь важливому, зосередженість на тому, що дитина зробила добре, без необхідності вказувати на помилки чи недоліки.

  4. Надання автономії (Autonomy Granting)

    Характеристика моделі: повага до вибору та приватного життя дитини; повага до його здатності орієнтуватись в повсякденному житті без частого коучингу чи моніторингу; допомога дитині в тому, щоб вона відчувала себе автором, творцем свого життя.

  5. Надійність (Dependability)

    Характеристика моделі: послідовність, надійність, відповідальність зі сторони батьків; захист, підтримка, виконання обіцянок.

  6. Внутрішня цінність (Intrinsic Worth)

    Характеристика моделі: допомагає дитині не ставити перемогу чи отримання статусу/грошей вище того, ніж бути справедливим та шанобливим до інших, залишатись вірним самому собі.

  7. Впевненість та компетентність (Confidence and Competence)

    Характеристика моделі: батьківська фігура насправді є та постає перед дитиною як сильна, стійка, передбачувана; ефективний у досягненні цілей, має реалістичні очікування.

Схема – терапія: позитивні схеми. - фото № 2

14 позитивних схем відносяться до таких основних чотирьох категорій :

  1. Зв’язок і прийняття:
  • емоційне наповнення / близькість – здатність створювати близькі стосунки зі значущими людьми, яка проявляється в розкритті особистих потреб, почуттів і думок, здатність приймати і давати любов, тепло;
  • соціальна приналежність – здатність встановлювати контакти з оточуючими, є почуття того, що люди поділяють одні й ті ж цінності та інтереси, здатність знаходити точки дотику з іншими;
  • Емоційна відкритість – здатність комфортно висловлювати свої почуття з людьми, які подобаються, поводитись безпосередньо та природньо, бути спонтанним;
  • здоровий особистий інтерес/турбота про себе– людина турбується про близьких, але при цьому без відчуття дискомфорту може приймати турботу і про себе, вважає свої потреби такими ж важливими як і потреби інших; комфортно почуває себе у відносинах, коли треба прислухатись до проблем інших, при цьому іншим людям не менш цікаво слухати про проблеми цієї людини; отримує задоволення, коли робить щось для інших, проте при цьому намагається знайти час і для себе.
  1. Здорова автономія та продуктивність:
  • Здорова впевненість у собі/компетентність – людина відчуває свою самостійність в повсякденному житті, вважає себе незалежним, довіряє своїм власним судженням, впевнений в здатності вирішувати більшість повсякденних проблем;
  • Здорові кордони/розвинута Самість – людина змогла відокремитись від своїх батьків і стати незалежною особистістю як і більшість людей її віку; змогла налагодити своє власне життя та не занадто занурюватись у проблеми батьків, а вони в його; у відносинах присутні здорові кордони: у відносинах з батьками є конфіденційність без почуття провини за те, що не ділимось всім один з одним; є відчуття сласної ідентичності відмінної від батьків та партнера;
  • Стабільна прив’язаність – дає можливість в дорослому віці підтримувати стабільні та передбачувані відносини з іншими людьми, які будуть поруч, коли ви їх потребуєте; впевненість в тому, що близькі не залишать, а отже немає необхідності за них чіплятись. Якщо все ж щось неприємне станеться, то у людини є впевненість, що сам з цим впорається.
  1. Реалістичні стандарти та взаємність:
  • реалістичні очікування – людина зазвичай реалістично відноситься до очікувань від себе, їй не обов’язково бути найкращою аби отримати задоволення від виконаної роботи; приймає власну неідеальність, її влаштовує виконання завдань на рівні «достатньо добре»; в цілому вважає себе відповідальною, але при цьому може не хвилюватись про деякі речі, вміє їх «відпускати»; намагається доводити справи до кінця, але при цьому залишає достатньо часу для відпочинку та розваг, не хвилюючись про недоведені до кінця справи;
  • емпатичний розгляд/повага до інших – коли людина когось про щось просить, а їй відмовляють, вона зазвичай спокійно це сприймає не намагаючись домогтись свого; дотримується тих же правил та обмежень, що й інші та не чекає особливого ставлення до себе; може прийняти більшість ситуацій, в яких не дозволено робити що заманеться та погоджується з рішеннями інших; відчуває, що пропозиції інших людей такі ж цінні, які і її власні;
  • самостійність суджень – людина відчуває себе значимою для інших, навіть коли вони не звертають багато уваги; їй не потрібно багато похвали або компліментів від інших, щоб відчути себе гідною людиною; відчуває себе гідною людиною не залежно від того, чи є велика кількість грошей або знайомства з важливими людьми;
  • співчуття до себе – людина може пробачити себе, якщо припустилася помилки, при цьому не відчуває, що заслуговує на покарання; не страждає в ситуаціях, якщо зазнала невдачі; якщо не доклала усіх зусиль в якийсь діяльності, то не думає, що обов’язково тепер зазнає невдачі; не залежно від життєвих обставин, вважає себе хорошою і гідною людиною;
  • базове здоров’я / оптимізм – людина зазвичай відчуває себе в безпеці, що їй нічого не загрожує (наприклад, серйозні фінансові проблеми, хвороби, люди, які можуть заподіяти біль) і що все буде в порядку; є відчуття фінансової стабільності, що буде достатньо грошей, щоб прожити в майбутньому, немає страху втратити все; відчуває себе фізично здоровою і даремно не турбується про своє здоров’я, якщо тільки лікар не діагностував серйозну проблему зі здоров’ям.
  1. Кваліфікація та розумні межі
  • успіх – людина оцінює себе в роботі і/або навчання не гірше за інших або навіть краще, вважає себе компетентною людиною, такою же здібною, розумною і талановитою, як і більшість людей у ​​своїй роботі;
  • здоровий самоконтроль – зазвичай людині вдається себе дисциплінувати для виконання рутинних і нудних завдань, вона проявляє наполегливість, якщо не вдається досягти мети; може пожертвувати почуттям негайного отримання задоволення заради досягнення довгострокової мети; може себе змусити робити те, що не подобається, якщо знає, що це принесе користь.  Згідно досліджень, в більш старшому віці негативні схеми спрацьовують частіше через такі фактори як вихід на пенсію, втрата партнера, соматичні захворювання. Тому фокус на позитивних схемах цілком може бути ефективним альтернативним підходом на відміну від роботи з негативними схемами, яким, як правило, приділяють занадто багато уваги.В терапії робота з позитивними схемами може допомогти зміцнити режими здорової дорослої людини, про які є стаття в нашому блозі тут, а також може допомогти змінити негативний погляд на життя. Робота з позитивними схемами може бути важливим засобом для пробудження позитивних аспектів життя людини, яка звернулася за допомогою до психотерапевта, а також для зміцнення терапевтичних відносин. Так само важливим аспектом зміцнення позитивних схем є досягнення почуття власної гідності, яке має вирішальне значення для підтримки психічного здоров’я.
Схема – терапія: позитивні схеми. - фото № 3

Згідно досліджень, в більш старшому віці негативні схеми спрацьовують частіше через такі фактори як вихід на пенсію, втрата партнера, соматичні захворювання. Тому фокус на позитивних схемах цілком може бути ефективним альтернативним підходом на відміну від роботи з негативними схемами, яким, як правило, приділяють занадто багато уваги.

В терапії робота з позитивними схемами може допомогти зміцнити режими здорової дорослої людини, про які є стаття в нашому блозі тут, а також може допомогти змінити негативний погляд на життя. Робота з позитивними схемами може бути важливим засобом для пробудження позитивних аспектів життя людини, яка звернулася за допомогою до психотерапевта, а також для зміцнення терапевтичних відносин. Так само важливим аспектом зміцнення позитивних схем є досягнення почуття власної гідності, яке має вирішальне значення для підтримки психічного здоров’я.

  1. Джерела, які були використані для даної статті:
    1. George Lockwood, Ph.d., матеріали вебінару «Розвиток позитивних схем через задоволення 7 основних потреб у прив’язаності», травень 2021;
    2. Positive schemas in schema therapy with older adults: clinical implications and research suggestions

    Arjan C. Videler, Rita J.J. van Royen, Marjolein J.H. Legra and Machteld A. Ouwens;

    1. Positive Clinical Psychology and Schema Therapy (ST): The Development of the Young Positive Schema Questionnaire (YPSQ) to Complement the Young Schema Questionnaire 3 Short Form (YSQ-S3) John Philip Louis, Alex Mathew Wood, George Lockwood, Moon-Ho Ringo Ho